Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
31.10.2009 02:45 - ЕМОЦИЯТА И ЛИЧНОСТТА В РОМАНТИЧНАТА МУЗИКА
Автор: sonyagarcheva Категория: Изкуство   
Прочетен: 2241 Коментари: 0 Гласове:
2

Последна промяна: 31.10.2009 02:57


 Ерата на музиката на Романтизма се дефинира като период на европейската класическа музика, който протича в най-общи линии между ранните години на 19 век  до първото десетилетие на 20 век, също както и музиката писана в съответствие на нормите и стиловете на този период. Периодът на Романтизма се предхожда от този на Класицизма и е последван от модерния период.На преден план се поставя песента,оперния жанр и се въвеждат разнообазни теми в инструменталната музика.Известни представители на този период са Франц шуберт, Фредерик Шопен и Роберт Шуман. Музиката на Шуберт  е тясно свързана с австрийското народно изкуство, в нея се чувства и влиянието на фолклора на славянските народи,  унгарците и циганите,  живеещи в Австрийската империя.  Времето на Романтизма разгръща литературната феноменология на пътуването. Разходките на полските романтици имат мистичен светски и туристически смисъл. Усеща се парадокса на обратното движение, т.е. колкото по-ясно върви напред във времето, през цивилизацията, историята и природата, толкова по-категорично се връща назад към матерното, към родината – феноменът „носталгия“. Ражда се романтичният двусвят – романтичният герой пътува извън рационалната видимост, към тайното знание, знанието на Отвъдността. Оттук е мотивът за смъртта афинитет към гробовете – врати към отвъдния свят; опит за преодоляване на историческото безвремие.

Романтизмът поставя човека в центъра на естетическия опит. Изгубил част от своите божества, станал част от обществения механизъм, романтическия човек търси свободата, за да се превърне в онова звено на историята, в което активно съединени живеят културните образи на Времето. Величественото според Балзак е у самия човек – в силата и дълбочината на неговата страст, докато всичко останало е случайност. Олицетворението на естетическия идеал е Есмералда на Виктор Юго. Авторът я описва като злощастна жертва на страстта и суеверието.У нея хармонично са съчетани танцът и движението, играта и веселието с невинна и милостива душа. Тя е екзотичен цвят сред суровия каменен декор на Париж. Според Балзак Париж е големият модерен град, разкрид с енциклопедични подробности за наговоро устройство, архитектура, търговска мрежа, обществен и частен живот. Това е гигантската сцена върху коята се разиграва трагедията на живота и в същото време чудовищен организъм движен от страст и измама. Париж олицевтворява упадъка на нравите, всеобщата поквара, лицемерието превърнато във всекидневие. Париж е наречен град тресавище, а основната цел на човека е „да не затъне в него”. В тресавището на страстите и сметките обаче оцелели няма. Мъжете и жените приемат лицемерието като жизнена необходимост. А парите оставят своя отпечатък върху всичко – желания, капризи любов. На места повествованието прилича на счетоводен документ, в който приходите, разходите, лихвите, месечната и годишната рента платежните полици, залаганията, фалитите наподобяват хиперболична финансова операция, в която са включени всички независимо от своите места в обществената йерархия. Романите на Виктор Юго сред които „Парижката Света Богородица” и „Клетниците”, запазват своята популярност до днес, а ”Кромуел”, „Ернани” и „Кралят се забавлява” (Верди пише един от най-големите си оперни шедьоври по този роман „Риголето”) са образци на романтическата драма. Най-висша форма е пожертвованието в името на любовта към ближния.

 

 

 

 



Тагове:   музика,


Гласувай:
2



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: sonyagarcheva
Категория: Лайфстайл
Прочетен: 771018
Постинги: 206
Коментари: 134
Гласове: 395
Спечели и ти от своя блог!